lördag 24 juli 2010

-_-

Du har problem. Ditt handslag är dött. Ögonen är vattniga. Du behöver hjälp. Jag vet inte vad
jag behöver. Men hjälp låter som en början.

För några dagar sedan anlände jag till mitt kära Havsbaden. Det mesta är fantastiskt. Ja min
kärlek till det nordvästra Skåne är så oerhört stor att jag knappt kan behärska mig. Den första
dagen tog jag cykeln till biblioteket. Under tiden jag cyklade var jag rädd. Sedan jag börjat
köra bil har jag inte känt mig trygg i trafiken. Jag vet hur farliga bilsatarna är.
Väl på biblioteket hittade jag knappt. Pinsamt. Hur pinsamt är det inte att inte hitta på ett
bibliotek? Finns fanemig inget pinsammare. Något borde helt klart göras åt saken.

Vad jag lånade:
Blåst - Erlend Loe
Volvo Lastvagnar - Erlend Loe
Kurt i Kurtby - Erlend Loe
Kurt kokar skallen - Erlend Loe
Kurt - Quo Vadis - Erlend Loe
Ditt kompetenta Barn - Jesper Jul
Fri från Depression med kost, motion och sömn - Helena Kubicek
+
Bo Kaspers Orkester och Led Zeppelin Live dvd's.

Böckerna om Kurt är barnböcker. Men eftersom Erlend Loe skrivit dem är det inte vilka
barnböcker som helst. Kurt i Kurtby till exempel, den boken inleds med citatet: If Jesus came
back and saw what's going on in his name, he' d never stop throwing up. Boken är inspirerad av
Knutbymorden och varje kväll ser jag till att läsa högt ur den. Ni vet, för att fylla min
lillasyster med största möjliga skepsis gentemot allt som har med religion att göra.

Den här morgonen var bra. Min styvpappa väckte mig genom att ge mig en tekanna han fyndat
på loppis.

2 kommentarer:

  1. men alltså det där med att inte hitta på bibliotek är ju den stora föklaringen till mig biblioteks-fobi. tänk om man hamnar på fel hylla och allas ögon ba dras mot en i ren dömmande skräck? hemskt. jag hatar bibliotek!! vågar inte ens tänka på stadsbiblioteket.

    SvaraRadera
  2. jag vet! det är ju det. som tur är är jag av den sorten som kan grabba tag i en bok i vilken avdelning som helst i princip, och tycka att det är intressant bara för att kunna briljera med (ofta onödig) kunskap ingen annan har.

    SvaraRadera

Follow this blog with bloglovin

Bloggintresserade

Min musik

Summa sidvisningar