torsdag 2 december 2010

-_-







Det här är helt otroligt. Dessa bilder är fotade i Ryssland mellan år 1905 och år 1915 av Sergei
Mikhailovich Prokudin-Gorskii, en fotograf långt före sin tid. När man ser dessa foton i färg
känns det som att man faktiskt kan lita på att den här tiden har existerat. Det är inte längre en
gul, mystisk värld ur någon historiebok, utan istället något som inte känns särskilt avlägset.

Fick tipset av min vän Helen.

En annan sak som satte starka spår i mig var en video jag såg om Daniel Tammet. 25åringen
med en som övernaturlig fallenhet för matematik. Han berättar om hur han ser matematiken
som i bilder och känslor. Han åkte även till Island och lärde sig isländska på en vecka. När han
sedan talade språket i tv lät det så vackert. Ja, hans sett att prata på var överhuvudtaget
vackert. Och jag med min (för att citera en vän) "unika killsmak" blev såklart smått förälskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow this blog with bloglovin

Bloggintresserade

Min musik

Summa sidvisningar